Efterlevnadsorganisation / whistleblower-system
Vårt företag är en del av Oetker Group. Etiskt och lagligt efterlevande beteende har högsta prioritet för Oetker-koncernen i sin egen affärsverksamhet och i relationer med alla affärspartners och kunder. På grund av Oetker-koncernens starka internationella tillväxt och ökande juridiska krav har ämnet efterlevnad blivit betydligt viktigare. Ett efterlevnadshanteringssystem utvecklades därför för hela Oetker-koncernen.
Som en del av detta system inrättades en compliance-organisation, vars compliance officerare finns tillgängliga som neutrala och oberoende kontakter för alla frågor om compliance.
Dessutom har Oetker-koncernen inom denna ram inrättat ett whistleblower-förfarande som gör det möjligt för individer, företag och andra organisationer att rapportera överträdelser av tillämplig lag (t.ex. mutor, bedrägerier, brott mot mänskliga rättigheter och miljöbestämmelser), av Oetker-koncernens interna riktlinjer (t.ex. uppförandekod) eller mot Oetker-gruppens uppförandekod för leverantörer eller för att påpeka oro angående en potentiell eller faktisk överträdelse av dessa regler.
Om du har information om eventuella lagöverträdelser som berör ett företag i Oetker-koncernen har du olika möjligheter att skicka din information till oss – inklusive helt anonymt via vårt compliancejoursystem.
Följande rapporteringskanaler är tillgängliga:
-
Anonym rapportering via Oetker Groups compliance hotline https://coho.oetker-group.com
-
Rapportera via e-post till Oetker-gruppens efterlevnadsorganisation compliance@oetker-group.com
-
Anmäl per brev
Dr. August Oetker KG
Corporate Compliance Committee
Lutterstrasse 14
33617 Bielefeld
Tyskland
-
Telefonavisering via en (gratis) telefontjänst med röstmeddelanden
-
Rapporter från anställda i Oetker Group till ledningen, arbetsledaren, (grupp) compliance officer eller annan utsedd kontaktperson för respektive dotterbolag (t.ex. i samband med ett personligt samtal).
Vi kommer att granska ärendet noggrant och vidta nödvändiga åtgärder.
Som en del av en Arbetsordning Vi har definierat internt ansvar och hur vi hanterar anmälningar och klagomål.